Πως να αλλάξετε συνήθειες

Πως να αλλάξετε συνήθειες με μια απλή τεχνική!

Έρευνες έχουν δείξει ότι ο εγκέφαλός μας είναι το πιο ενεργοβόρο όργανο του σώματός μας. Ένας από τους μηχανισμούς που χρησιμοποιεί ο εγκέφαλος για να εξοικονομήσει ενέργεια είναι οι συνήθειες. Με τον τρόπο αυτό σταματάει να δουλεύει τόσο δυνατά για να φέρει μια δουλειά εις πέρας ή έχει τη δυνατότητα να εστιαστεί σε μια άλλη εργασία.

Η διαδικασία της συνήθειας περιλαμβάνει 3 βήματα: το 1ο είναι το ερέθισμα, μια πυροδότηση που λέει στον εγκέφαλο να πάει σε αυτόματη λειτουργία και να χρησιμοποιήσει συγκεκριμένη συνήθεια. Το 2ο είναι η διαδικασία η οποία μπορεί να είναι φυσική, νοητική ή συναισθηματική και περιλαμβάνει την εκτέλεση της συνήθειας. Και το 3ο είναι η ανταμοιβή η οποία βοηθάει τον εγκέφαλο να καταλάβει αν αυτή τη συγκεκριμένη επανάληψη αξίζει να τη θυμάται για το μέλλον. Με τον καιρό αυτή η επανάληψη γίνεται όλο και πιο αυτοματοποιημένη. Το σήμα και η ανταμοιβή ταυτίζονται σε τέτοιο βαθμό που δημιουργείται μια αίσθηση προσμονής και λαχτάρας. Έτσι γεννιέται μια συνήθεια που στη ουσία δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια ισχυρή νευρική σύναψη που ζητάει συνεχώς να τραφεί.

Για να αλλάξουμε μια συνήθεια θα πρέπει καταρχήν να συνειδητοποιήσουμε ότι οι συνήθειες στην πραγματικότητα ποτέ δεν εξαφανίζονται. Είναι στην ουσία ένας κώδικας γραμμένος στη δομή του εγκεφάλου μας (neurosignature). Αυτό όμως που μπορούμε να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε μια νέα νευρική σύναψη η οποία όταν δυναμώσει αρκετά να υπερνικήσει την παλιά και να την βάλει στο παρασκήνιο. Το σήμα και η ανταμοιβή από μόνα τους δεν μπορούν να κάνουν τη νέα συνήθεια να έχει διάρκεια. Θυμηθείτε πόσες φορές προσπαθήσατε να χάσετε βάρος, να σταματήσετε το κάπνισμα, να τρώτε πιο υγιεινά ή να διαβάζετε βιβλία. 9 στις 10 φορές σταματάμε τη διαδικασία στη μέση και τα παρατάμε. Ο λόγος; Θα πρέπει ο εγκέφαλός μας να προσμένει και να λαχταρά την ανταμοιβή για να μπορεί μια συνήθεια να εδραιωθεί.

Το πιο ωραίο θα ήταν να μπορούμε να βρούμε κάτι που λαχταράμε πάρα πολύ και να μπούμε στη διαδικασία να δημιουργήσουμε μια συνήθεια που θα μας βοηθήσει να το αποκτήσουμε. Θέλω για παράδειγμα πάρα πολύ να χάσω 10 κιλά για αυτό ξεκινάω και χτίζω τη συνήθεια να πηγαίνω στο γυμναστήριο 3-4 φορές την εβδομάδα. Αν όμως το να θέλω να χάσω 10 κιλά δεν το θέλω πάρα μα πάρα πολύ το πιο πιθανό είναι να τα παρατήσω γιατί η διαδικασία είναι επίπονη, κουραστική και βαρετή.

Υπάρχει λοιπόν μια πιο εύκολη διαδικασία για να χτίσω μια νέα συνήθεια από το να ψάχνω να βρω μια ανταμοιβή που θέλω πάρα πολύ. Κρατάω το παλιό σήμα, κρατάω την παλιά ανταμοιβή και εισάγω μια νέα ρουτίνα. Αυτός ο τρόπος είναι εύκολος γιατί ουσιαστικά παρέχω στον εγκέφαλό μου την ανταμοιβή που λαχταρά αλλά με ποιο βολική διαδικασία. Αν για παράδειγμα το να καθίσεις στο τραπέζι και να φας ένα σωστό πρωινό γεύμα είναι χρόνος που δε σου περισσεύει κάθε πρωί, ετοίμασε από το προηγούμενο βράδυ ένα βραστό αυγό και ένα τοστ με τυρί χαμηλών λιπαρών και βραστή γαλοπούλα και κατανάλωσέ τα στο δρόμο για τη δουλειά.

Αυτό είναι ένα παράδειγμα. Αν θέλεις μπορείς να πάρεις ένα φύλλο χαρτί και να το χωρίσεις σε 3 στήλες όπου η κάθε στήλη θα είναι ΣΗΜΑ-ΡΟΥΤΙΝΑ-ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ. Γράψε τα παλιά σήματα και τις παλιές ανταμοιβές και σκέψου νέες ρουτίνες! Μην βιαστείς να γράψεις τις νέες ρουτίνες... Θα πρέπει να είναι ρουτίνες ευχάριστες για σένα, τόσο που να μοιάζουν με ανταμοιβή!

Καλή επιτυχία και αν θέλεις γράψε στα σχόλια τι άλλαξες με τι για να βοηθήσεις με τις ιδέες σου και άλλους ανθρώπους.

SOCIAL MEDIA

facebook YouTube Linkedin